Meldregeling
Hoewel kleinere organisaties en verenigingen niet bij wet verplicht zijn om een meldregeling te hebben, is het wel aan te raden om een interne regeling op te stellen voor het melden van misstanden. Zo ben je voorbereid als zich iets voordoet. Bovendien vergroot een meldregeling het vertrouwen in jouw organisatie of vereniging en draagt het bij aan een open cultuur. Voor organisaties met 50+ medewerkers is het wel verplicht, dit is vastgelegd in de Wet bescherming klokkenluiders (Wbk).
Bij kleine organisaties en verenigingen hoeft de meldregeling niet te voldoen aan de regels van de Wbk. Toch moeten ook kleine werkgevers volgens de Arbeidsomstandighedenwet en het Arbeidsomstandighedenbesluit zorgen voor een goed beleid om psychosociale arbeidsbelasting te voorkomen. Dat betekent dat ze maatregelen moeten nemen tegen zaken als agressie, geweld, pesten, hoge werkdruk en seksuele intimidatie. Zorg dat dit onderwerp ook wordt meegenomen in de klachtenprocedure.
Doel meldregeling
Medewerkers beschermen die een vermoeden van een misstand melden, zoals fraude, gevaar voor de volksgezondheid of milieuschade.
In de meldregeling staat hoe een melding gedaan kan worden, wie de melding behandelt, hoe anoniem melden mogelijk is, en welke rechten de melder heeft. Ook moet er binnen 7 dagen een ontvangstbevestiging zijn en binnen 3 maanden een inhoudelijke terugkoppeling.
