De waarde van cultuur

Naar aanleiding van de 25e verjaardag van Kunstgebouw in 2020 publiceerden we gedurende het seizoen 2020-2021 een aantal interviews over de rol van kunst en cultuur in het leven van een aantal bekende en minder bekende mensen die een bijdrage leveren aan cultuureducatie en -participatie in Nederland. In 2021 verschenen de volgende interviews:

Toen we met Meindert Stolk spraken, hield de coronacrisis al een jaar aan. Hij reflecteerde over hoe dit volgde op de kaalslag van vorige bewindsperioden. “Kunst, cultuur en ons erfgoed verbinden ons. Dat dringt bij veel mensen – juist in een tijd dat het aanbod compleet is weggevallen – steeds meer door.”

Hoe Romana Vrede haar verhouding tot kunst omschreef, onderstreepte het gemis van cultuurbeleving nog meer: “Ik heb een obsessieve liefde voor kunst in het algemeen. Door kunst word je ontroerd, verrast of verbaasd en zie je het leven in een ruimer perspectief.”

Met Tina Rahimy spraken we over de verbinding van kunst en cultuur met politiek en met onderwijs en het sociale domein: “Kunst zet een ander soort proces in gang dat ons aan het denken zet, waardoor je een andere blik op dingen en verhoudingen werpt, en verder kijkt dan de huidige accenten.