Uitvoeren

Het creatieve proces: uitvoeren

Tijd voor actie! Tijdens de uitvoering maken leerlingen gebruik van alle kennis en vaardigheden die ze tot nu toe hebben opgedaan om hun ideeën daadwerkelijk uit te voeren. Dit kan variëren van het toepassen van technieken in de beeldende kunst tot het implementeren van strategieën in een groepsproject. Wat in de onderzoeksfase mogelijk nog vaag of experimenteel was, krijgt nu vorm en structuur. Het is een dynamische fase waarin veel geleerd wordt door te doen

  • Vanuit de onderzoeksfase hebben leerlingen gekozen voor het maken van een video over een maatschappelijk thema. 
  • In deze fase kiezen ze de juiste camera-instellingen, montagesoftware en gaan ze hun script echt uitvoeren.  
  • Ze krijgen feedback van elkaar tijdens een tussentijdse presentatie. De medeleerlingen geven praktische tips over camerahoeken en doen suggesties zodat de boodschap beter overkomt. Hierdoor kunnen ze hun werk verder verbeteren

De reflectie gaat hier om de verbinding tussen de keuzes (onderzoek) en de ontdekkingen (toepassing). Wat heb je geleerd tijdens het onderzoeken dat nu helpt bij het uitvoeren van je idee? Hoe pas je de kennis en vaardigheden die je hebt opgedaan toe? Deze doorlopende reflectie helpt leerlingen om niet alleen naar het eindresultaat te kijken, maar ook naar het proces dat hen daar heeft gebracht. 

In deze fase wordt veel feedback gegeven: door de leerkracht, de medeleerlingen of gastdocenten. Deze feedback helpt de leerlingen om verder te groeien in hun proces en hun werk te verfijnen. Het kan hen nieuwe inzichten geven of hen juist bevestigen in de keuzes die ze hebben gemaakt.