Stap 4

STAP 4: Afronding les, reflectie
TIJD: 15 minuten

Ruim op en bereid voor: De leerlingen ronden hun werk af en gaan opruimen. Verzamel de museumstukken van uitvindingen op een plek waar ze kunnen drogen. Hang de museumstukken later bij elkaar op. We gaan met onze objecten een museum inrichten van ‘mogelijk wereld verbeterende uitvindingen’. Net zoals meester Isaac een kamer van zijn vaders huis inrichtte als het Engelbert-museum (zie pag. 232-233).

Bespreek: Bekijk de museumstukken van onze fantasie-uitvindingen. Stel: je mag een museum inrichten met uitvindingen van groep 7/8. Je hebt niet veel plek, je mag 3 uitvindingen tentoonstellen. Welke zou je dan kiezen en waarom?
Tentoonstellen betekent een keuze maken tussen objecten. Met de gekozen objecten vertel je een verhaal. Zo koos de een de meest bijzondere uitvindingen en de ander specifiek uitvindingen die goed zijn voor het milieu. Je kunt ook kiezen voor spannende uitvindingen of medische uitvindingen. Zoveel museumstukken, zoveel verschillende verhalen.

Rond af: Eigenlijk zijn jullie verzonnen uitvindingen een soort kunstwerken geworden waarmee je een verhaal kunt vertellen. Wat voor verhaal vertelt een object? En wil je het object bewaren om het verhaal mee door te geven? Het antwoord op deze vraag kan een reden zijn objecten wel of niet te houden. Misschien kan Engelbert met deze vragen voorkomen dat zijn huis weer te vol raakt. En wij hebben thuis weer een beetje opgeruimd door deze kleine dingen in een kunstige uitvinding te veranderen.

Tip

Lees met de klas het nawoord op pagina 239. Daar bedankt Sanne Rooseboom alle mensen met wie zij heeft gesproken voor onderzoek voor haar boek om een goed beeld te krijgen van problematisch verzamelen en de uitvinding van Engelberts waterstofturbo.

Tip afsluiting boekenweek

De leerlingen hebben een museum ingericht. Het museum van ‘Mogelijk Wereld Verbeterende Uitvindingen’. Hun verzonnen uitvindingen zijn een soort kunstwerken. Organiseer een veiling na schooltijd waarbij familie en vrienden van de kinderen worden uitgenodigd en kunnen bieden op de kunstwerken. De opbrengst van de veiling kun je schenken aan een goede doelenorganisatie. Bijvoorbeeld een organisatie uit de schoolregio die problematisch verzamelaars helpt.