Deel 2 | Stap 3

DEEL 2
STAP 3: Afronding les – reflectie
TIJD: 10 à 15 minuten

Rond af en ruim op: Geef 5 minuten van tevoren aan dat de leerlingen het schilderen gaan afronden. Laat de leerlingen hun werk ergens te drogen zetten op een plek waar je het werk kunt nabespreken, bijvoorbeeld op een ronde tafel met een tafelkleed erover. Geef de leerlingen allemaal een opruimtaak: gevallen schorten ophangen, penselen verzamelen en uitspoelen, bakjes water leeg gooien en omspoelen, tafels afnemen met een doekje.

Bijlage 4, voorbeelden van schaaltje met gebakken rijst en nog wat

Bespreek na: Verzamel met de leerlingen rondom de bakjes met rijst met ingrediënten. Welk bakje rijst van iemand anders lijkt hen lekker en waarom? Welk stukje eten heeft een duidelijke vorm? Welk stukje eten heeft een lekkere kleur, volgens jou? Zou het lekker zijn als we alle groente en fruit in één rijstgerecht zouden stoppen? Kunnen we een naam verzinnen voor onze rijst?

Rond af: Gebakken rijst met van alles en nog wat is eigenlijk echt een gerecht voor iedereen. Iedereen kan kiezen wat je erin wilt. Jij eet graag eten wat je kent en iemand anders vindt het leuk om onbekend eten te proeven. Zo eet iedereen thuis rijst op een andere manier. Kijk maar hier op tafel, wat een verschillen aan gerechtjes.

Tip afsluiting boekenweek

Sluit af op donderdag met ouders in de kring, tijdens het laatste half uur van de lesdag. Lees het boek Gebakken rijst met van alles en nog wat!!! voor. En zet de rijstgerechten met groente en fruit van klei van de leerlingen op een zichtbare plek in het lokaal bij de kring. Sluit af met een proeverij. Vraag de ouders van de kinderen voor deze middag het favoriete ingrediënt voor in de rijst mee te nemen. Zorg zelf voor bakjes met daarin de groente, fruit, noten en kaas van de afbeeldingen uit bijlage 2. En vraag een paar ouders om de rijst te maken als klein hapje tijdens de afsluiting van de Kinderboekenweek. Zet alle ingrediënten in bakjes met een opscheplepel erbij op een lange tafel en je hebt een buffet. Zo kunnen de kinderen hun eigen rijstgerecht samenstellen én proeven. Let bij deze activiteit op voedselallergieën in de klas en gebruik idealiter kartonnen wegwerpservies of gewoon servies.