Stap 3

STAP 3: Maak het!
TIJD: 20-30 minuten

Laat zien en leg uit: Nu is het bijna tijd om te starten met onze illustratie. Bekijk het filmpje (bijlage 7) hoe Sarah haar illustratie opbouwt. Afkijken mag! Valt het jullie op dat Sarah eerst alle grote vlakken schildert? Daarna tekent ze eroverheen. In het filmpje doet ze dat zonder schets. Op deze afbeelding zie je een klein stukje schets (bijlage 8). Jullie zijn nu klaar om je eigen illustratie van tante Ben te maken. Maak een schets en begin met de grote dingen zoals meubels en de personen in de ruimte. Schilder vervolgens de grote vlakken. Wacht tot de verf droog is. Teken daarna alle kleine dingen erbij over de grote vlakken, de details. Laat de stappen zien op het digibord (bijlage 9).

Begeleid: Moedig de leerlingen aan na 10 minuten de schets af te ronden en te beginnen met verf. Loop langs en stel vragen zonder in te vullen wat de leerlingen moeten doen:
Waaraan moet je denken als je dit leest? Zou je dat kunnen tekenen? Denk hardop mee met de leerling zonder te zeggen wat er moet maar wel door te zeggen wat er kan.

VARIATIE

Als jouw leerlingen het lastig vinden om zich Tante Ben voor te stellen kun je de leerlingen ook vragen hun eigen favoriete familielid te tekenen. Een onderwerp dat dichter bij staat kan uitkomst bieden.

TIP

Je kunt een stapel magazines neerleggen zoals woonmagazines, tuinierstijdschriften of reclamefolders. De leerlingen kunnen hierin afbeeldingen zoeken als houvast voor ruimtes, dingen en houdingen die ze willen tekenen.

Tip

Kunnen je leerlingen geen genoeg krijgen van Sarah’s illustraties? Bekijk dan haar website.