STAP 2: Onderzoek het!
TIJD: 20 minuten
Leg uit en lees: De leerlingen gaan ook een illustratie maken bij een gedicht van dichter Pim Lammers. Dit gaan ze doen bij het gedicht Tante Ben (pagina 95). Lees het gedicht met de klas.
Leg uit en deel uit: Het is wel duidelijk dat dit een leuke tante is voor de ik-persoon! Bedenk in stilte hoe jij denkt dat Tante Bens huis eruit ziet. Deel het tekenpapier uit. Aan de zijkant van het vel schrijven de leerlingen in welke ruimte Tante Ben is, wat er in Tante Bens huis staat, wat Tante Ben aan het doen is en wat Tante Ben aan heeft. Laat de vragen zien (bijlage 5) ter herinnering.
Bespreek: Bespreek na 5 minuten enkele antwoorden van verschillende vragen. Wat heb je gelezen waardoor je dat denkt? Jullie antwoorden kunnen jullie gebruiken om straks een illustratie te gaan maken.
Vertel en leg uit: Voor we gaan illustreren gaan we net als Sarah kleuren testen en kiezen die we bij tante Ben vinden passen. Net als Sarah gebruiken we hiervoor verschillende materialen. Ze begint vaak met verf en schildert in verschillende kleuren vlakjes (bijlage 4). Als de verf droog is tekent ze er met andere materialen overheen. Dit kunnen streepjes, stipjes en allerlei andere vormpjes zijn. Hierdoor ziet Sarah meteen welke kleuren en tekenmaterialen fijn combineren. Deze combinaties kan ze dan ook in haar tekening gebruiken. Dit gaan wij ook doen.
Neem de stappen door: Begin met de verf, schilder 5 vlakjes in kleuren die je bij het leven van tante Ben vindt passen. Kies daarna potloden en krijt uit in kleuren die je bij de gekleurde vlakjes vindt passen en teken daar streepjes, stipjes of andere vormpjes overheen. Als je verf nog nat is kun je deze droogdeppen met een papieren handdoekje. Het is het handigst eerst potlood te gebruiken en daarna krijt. De handige volgorde van materialen zie je op het digibord (Bijlage 6). De kleuren en materiaalcombinaties die je het meest passend bij tante Ben vindt kun je straks gebruiken voor je illustratie. Per groepje pakt 1 persoon de materialen.
Tip!
Tegenwoordig hebben veel leerlingen een setje eigen gekleurde stiften of fineliners in hun etui. Dit zijn natuurlijk ook prachtige materialen om te gebruiken. Laat leerlingen stiften en fineliners als tweede materiaal gebruiken. Kies in ieder geval voor het krijt.