Stap 4

STAP 4: Afronding les – reflectie
TIJD: 10 minuten

Ruim op: Neem de tijd om met elkaar de stiften, lijm, scharen en snippers op te ruimen. Laat de leerlingen hun werk met naam op de achterkant neerleggen of ophangen op een plek waar je met de groep de werken kunt bekijken.

Bespreek: Loek en Ari noemen elkaar een beetje broer en een beetje zus. Hoe hebben jullie deze beetje cavia-tijger-poes en kanarie genoemd? Kun je uitleggen waarom je dit een goede naam vindt? Waaraan kunnen we dit zien? En hoe moeten jullie de tijger-kanaries straks gaan delen wanneer ze naar huis mee mogen? Wie heeft er een voorstel? Samenwerken is samen een oplossing bedenken. Soms gaat dat makkelijk soms moeten we daar iets meer tijd voor nemen. Hoe ging dat bij jullie?

Rond af: Vat de oplossingen voor het delen van huisdieren samen en waardeer ze allemaal.

VARIATIE

Je kunt de leerlingen ook samen cavia Tijger of kat Kanarie laten tekenen. Laat hen stiften delen en om de beurt een onderdeel (oog, neus, lijf, poot, staart, et cetera) tekenen van cavia Tijger of kat Kanarie. Ook deze tekeningen kunnen daarna doormidden worden geknipt, geruild en tot Tijger-Kanaries worden geplakt.

Tip afsluiting boekenweek

Net als Ari en Loek gaan de leerlingen hun ouders delen. Vraag ouders die het leuk vinden om voor te lezen om aan groepjes van 6 kinderen voor te lezen. Houd hierbij de samenwerkingsduo’s bij elkaar. Bij een groep van 30 leerlingen heb je dus 5 ouders nodig, creëer per ouder een voorleesplek. De ouders vraag je de laatste hoofdstukken uit Hier zijn Ari en Loek voor te lezen. Maar niet aan een groepje met hun eigen kind maar aan een ander groepje. We delen namelijk elkaars ouders. De kinderen nemen hun dieren mee en laten deze vooraf aan hun voorleesouder zien. Ze vertellen de voorleesouders aan de hand van hun dier over Ari en Loek. Dan weten de ouders ook meteen waar het boek over gaat.