Cultuureducatie met Kwaliteit

Cultuureducatie met Kwaliteit

In 2024 was Kunstgebouw penvoerder en coördinator van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) in Zuid-Holland. De looptijd van CmK3 was oorspronkelijk 2021-2024, maar vanwege de coronacrisis is er een uitloopmogelijkheid tot 1 juli 2025. We ondersteunden 32 gemeenten in 19 regio’s, namen de verantwoording bij het Fonds voor Cultuurparticipatie (FCP) op ons en hielpen bij de uitvoering van plannen. Regionale CmK-projectleiders brachten scholen en culturele instellingen samen en versterkten deskundigheid van leerkrachten en culturele instellingen. Kunstgebouw fungeert als verbindende schakel door netwerkvorming te stimuleren, kennis te delen en gerichte ondersteuning te bieden.

In 2024 dienden we ook de subsidieaanvraag in voor CmK4. In november ontvingen we positief bericht: 32 gemeenten investeren samen ruim € 5.000.000, een bedrag dat door het FCP werd verdubbeld.
Op deze manier blijven we bouwen aan een toekomst waarin cultuuronderwijs beschikbaar is voor álle kinderen.

Kennisdeling: een sterke basis voor toekomstgericht onderwijs

In 2024 organiseerde Kunstgebouw 3 bijeenkomsten die richting gaven aan onze aanpak: Aanvraag schrijven, Een goed begin en Jong geleerd. Tijdens Aanvraag schrijven kregen de regionale CmK-projectleiders praktische handvatten voor het opstellen van projectplannen voor de aankomende CmK-periode, CmK4. Zij bespraken gedeelde uitdagingen, zoals het creëren van draagvlak bij schoolbesturen, het belang van structurele samenwerking en het opnemen van cultuur als vanzelfsprekend onderdeel van het curriculum.

Een goed begin, gehouden in Museum Rijswijk, markeerde de start van CmK4. Deelnemers ontdekten best practices, volgden de workshop Expand your Brain door Chantal van Heeswijk en luisterden naar een lezing van Fenna van Hout (VNG) over het borgen van cultuuronderwijs. Deze bijeenkomst zette de toon voor een nieuwe fase in het programma.

Tijdens de netwerkbijeenkomst Jong geleerd doken beleidsmakers, regionale CmK-projectleiders en culturele partners in de mogelijkheden van vakintegratie en curriculumvernieuwing. Expert Marcel van Herpen benadrukte hoe cultuureducatie niet alleen creatief denken en samenwerking bevordert, maar ook bijdraagt aan gelijke kansen. Ronald Kox bereidde de deelnemers voor op de onderwijscurriculumvernieuwing, specifiek het leergebied Kunst & Cultuur. Workshops over digitale cultuureducatie, burgerschap en de innovatieve inzet van technologie boden praktische handvatten voor toekomstgericht onderwijs.