Kunstgebouw Academie

De Kunstgebouw Academie is de online verzamelplek voor ons aanbod van trainingen en cursussen voor professionals. Zo biedt de Academie creatieve (team)trainingen zoals Creatief in de klas met mediakunst en diverse workshops over hoe je cultuuronderwijs kan verbinden met andere vakken, thema’s en/of leergebieden op school aan. Ook het volgen van de opleiding tot (interne) cultuur coördinator zit in het aanbod van de Academie. Daarnaast organiseren we inspiratie- en scholingsbijeenkomsten waarmee we inspelen op actuele behoeftes van de professionals in ons werkveld.

In 2023 organiseerden we daarnaast onder meer de volgende trainingen en bijeenkomsten:

Visievorming en persoonlijke ontwikkeling in het onderwijs: training Cultuurcoördinator voortgezet onderwijs

Om cultuur op de agenda te krijgen en te houden binnen scholen is het van belang dat er ten minste 1 (maar liever meer) persoon is binnen de school die zorgt dat er beleid is voor cultuur en dat er activiteiten georganiseerd worden; de cultuurcoördinator.

Om cultuur in het voortgezet onderwijs te bevorderen organiseerden we de training Cultuurcoördinator voortgezet onderwijs, waarmee cultuurcoördinatoren werden opgeleid door te werken aan visievorming en persoonlijke ontwikkeling, het vergroten van kennis over trends en ontwikkelingen in cultuureducatie en het verhogen van eigenaarschap bij collega’s, het team en de directie. In 2023 deden hier 7 docenten aan mee.

Als onderdeel van deze training organiseerde Kunstgebouw de masterclass Show don’t tell. In de Willem de Kooning Academie kwamen de deelnemers samen om te onderzoeken wat verschillende vormen en motivaties van maken zijn.

Inspiratiemiddag Burgerschap en cultuureducatie

Op 21 september 2023 organiseerde Kunstgebouw samen met Erfgoedhuis Zuid-Holland de inspiratiemiddag Burgerschap en cultuureducatie. Tijdens deze bijeenkomst brachten we in totaal 34 leerkrachten po, docenten vo en culturele instellingen samen om te ontdekken hoe kunst en geschiedenis kunnen dienen als krachtige instrumenten voor het aansnijden van actuele kwesties zoals diversiteit, vrijheid en discriminatie. Door middel van inspirerende voorbeelden en praktische handvatten hebben we nieuwe methoden geïntroduceerd om deze onderwerpen bespreekbaar te maken en aan te sluiten op de belevingswereld van kinderen en jongeren.