Ondersteuning bij fondswerving

Onder­steuning bij fonds­werving

In het afgelopen jaar hebben we onze inspanningen voortgezet om kennis over fondsen en fondswerving op een toegankelijke manier beschikbaar te stellen. Hierdoor kunnen middelen worden ingezet waar ze het meest nodig zijn.

In reactie op de behoeften uit het veld ontwikkelden we het Kennisdossier Geld, dat in september 2023 werd gelanceerd.

Daarnaast organiseerden we de voorlichtingsbijeenkomst Van goed idee naar gefinancierd project voor culturele verenigingen, organisaties en aanbieders in Leiderdorp, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp die in totaal door circa 100 personen werd bijgewoond.

Verder rolden we een campagne uit voor het Themafonds Cultuurparticipatie (een samenwerking tussen Provincie Zuid-Holland, het Cultuurfonds en Kunstgebouw). We ontwikkelden een aanvraagwijzer, organiseerden online voorlichtingssessies en ondersteunden potentiële aanvragers bij het uitwerken van de plannen. Als resultaat ontvingen in 2023  8 aanvragers subsidie voor culturele activiteiten in Bodegraven, Capelle a/d IJssel, Den Haag, Dordrecht, Goeree-Overflakkee, Gouda, Hoeksche Waard, Leiden, Rotterdam, Rijswijk, Vlaardingen en Wassenaar.

Resultaat: meer inwoners uit Zuid-Holland zijn bekend met fondsen en fondswerving, kunnen projectplannen schrijven en kansrijke subsidieaanvragen indienen.