Communicatie en marketing | 2

Doelgerichte en samenhangende communicatie

In het najaar van 2023 zijn we gestart met een doelgroepgerichte aanpak voor het inzetten van onze communicatiemiddelen. Deze aanpak heeft tot doel om de informatie onder andere op onze website en in onze nieuwsbrieven beter af te stemmen op de lezer. Bij projecten met andere organisaties ziet Kunstgebouw erop toe dat we vanaf de start hetzelfde verhaal naar buiten brengen. Dit doen we door ervoor te zorgen dat de basis op orde is. Door het leveren van een communicatieplan en een toolkit met de benodigde middelen die eenvoudig geïntegreerd kunnen worden binnen de verschillende organisaties. Op deze manier vertellen we een consistent verhaal over het desbetreffende project.

Datagedreven communicatie

Om ons bereik in de provincie te vergroten hebben we een sterke focus gelegd op online zichtbaarheid. Door de online uitingen te monitoren, krijgen we waardevolle inzichten in het gebruik ervan. Ook hebben we producten, zoals het lespakket voor de Kinderboekenweek, omgezet naar een digitale publicatie. Zo kunnen we het gebruik ervan op een hoger niveau monitoren. Deze inzichten stellen Kunstgebouw in staat om onze communicatie te optimaliseren en ervoor te zorgen dat we de juiste doelgroep, op het juiste moment, en met de juiste boodschap bereiken. Bovendien bieden deze data ons ook inzicht in welke groepen we nog níet bereiken, zodat we gerichte acties kunnen ondernemen om ons bereik verder uit te breiden. In 2024 zet Kunstgebouw meer in op social-media-advertenties, waarbij we gebruik zullen maken van deze inzichten.

PR-inspanning

Het kaderen van de PR-activiteiten valt binnen de overkoepelende strategie van Kunstgebouw. Dit betekent dat we actief op zoek gingen naar verhalen die aansluiten bij de missie en visie van Kunstgebouw. Deze verhalen halen we op bij de adviseurs van de verschillende programma’s en hiermee spelen we in op de behoeften uit het veld. Deze verhalen helpen Kunstgebouw een sterke band te creëren met ons publiek. Een belangrijk aspect binnen de PR-strategie is het bouwen aan een stevig netwerk van journalisten en mediacontacten. Dit netwerk fungeert als een essentiële schakel in het verspreiden van de boodschappen van Kunstgebouw en het genereren van waardevolle media-aandacht. Door proactief relaties met journalisten op te bouwen en te onderhouden, wordt de zichtbaarheid van Kunstgebouw in relevante media versterkt. Een eerste stap is gezet door het abonnement bij PR-dashboard uit te breiden. Hierdoor krijgen we meer inzicht in de journalisten die het persbericht hebben geopend zodat we hen persoonlijk kunnen benaderen en actieve relaties op kunnen bouwen. Dit draagt bij aan de zichtbaarheid van Kunstgebouw in relevante media.