Maatwerk

Maatwerk en erfgoed op locatie

Ook maatwerkvragen van lokale netwerken (onderwijs, gemeenten, culturele instellingen) komen bij Kunstgebouw terecht. Deze verzoeken gaan bijvoorbeeld over de ontwikkeling van lesmateriaal voor lokaal erfgoed of de coördinatie van plaatselijke culturele activiteiten. Belangrijke samenwerkingspartners in deze maatwerkprojecten zijn Erfgoedhuis Zuid-Holland en zelfstandige educatieprofessionals.
In 2025 realiseren we het programma Koloniale sporen van Park Rusthoff. Dit project richt zich op de koloniale geschiedenis in Sassenheim en Voorhout, met name bij de voormalige buitenplaats Rusthoff, die vanuit de geschiedenis verbonden is met een Surinaamse koffieplantage waar tot slaaf gemaakte mensen werkten. Het doel is om leerlingen van groep 6 en 7 van lokale scholen bekend te maken met het koloniale verleden van hun omgeving, door hen kennis te laten maken met de geschiedenis van plekken zoals Park Rusthoff. Het project bestaat uit 3 lessen en een bezoek aan het erfgoed. Er wordt gebruik gemaakt van de methode ‘emotienetwerken’ om gevoelens van leerlingen te onderzoeken. Dit wordt gekoppeld aan lessen over de VOC en de WIC, kolonialisme, slavernij, en burgerschapsthema’s als globalisering, vrijheid, gelijkheid en discriminatie. Leerkrachten krijgen vooraf een training om hen voor te bereiden op het lesgeven over het slavernijverleden, zodat zij dit gevoelige onderwerp met kennis en vertrouwen kunnen behandelen.

Nieuw: cultuursnack Film

Voor het primair en voortgezet onderwijs ontwikkelt Kunstgebouw samen met Erfgoedhuis Zuid-Holland zogenaamde ‘cultuursnacks’: korte lessen over actuele, maatschappelijke thema’s op het educatieve platform cultuursnack.nu. Op het platform leer je binnen 10 minuten meer over kunst, geschiedenis en erfgoed. Naast onze bestaande menu’s Burgerschap en Zuid-Holland lanceren we in 2025, in samenwerking met Filmhub Zuid-Holland, een nieuw cultuurmenu Film.

Vraaggestuurd werken

In samenwerking met onze collega’s van Sectorontwikkeling en Kennis en Onderzoek duiken we dieper in de behoeften en vragen vanuit de provincie. We onderzoeken welke doelgroepen er zijn voor cultuureducatie, wat hun behoeften zijn en hoe zij nu bediend worden. Middels dit project gaan we antwoorden formuleren op de vragen: wat missen we in het aanbod en hoe kunnen vraag en aanbod beter op elkaar worden afgestemd? Vanuit die conclusies bouwen we verder aan een sterker cultureel veld. We streven naar een onderzoekstraject van 3 maanden, van maart tot en met mei, waarbij we in juni 2025 de resultaten en de vervolgstappen presenteren.