Kennis en Onderzoek | 1

Kennis en Onderzoek

Gelijke toegang tot kennis

Kunstgebouw wil onderzoek en data toegankelijk maken voor iedereen die in Zuid-Holland werkt in en aan cultuur. Hierdoor kunnen we met elkaar goed onderbouwde en gerichte keuzes maken over de benodigde inzet. Werken vanuit dezelfde feitelijke basis biedt mogelijkheden voor afstemming en samenwerking, zodat we samen ervoor kunnen zorgen dat cultuur zo breed mogelijk over de provincie verspreid wordt. Hiervoor ontwikkelde Kunstgebouw het dashboard Cultureel Zuid-Holland in kaart, waarmee complexe onderzoeksbronnen toegankelijk zijn voor alle 50 gemeenten.

Voor dit dashboard en het gebruik hiervan stellen we in 2025 de volgende doelstellingen:
Onderhoud: we houden de informatie in het dashboard actueel en relevant door deze 2 keer per jaar te voorzien van een update.
Doorontwikkeling: we voegen steeds nieuwe bronnen toe, passend bij de informatiebehoefte van onze stakeholders. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is om de volle breedte van het culturele veld te schetsen.

Stimuleren gebruik

We organiseren 4 werksessies waarin deelnemers uit verschillende gemeenten onder onze begeleiding verdiepende analyses maken voor hun eigen organisatie/gemeente.

  • We begeleiden 2 regio’s met hun collectieve vraagstukken op het gebied van publieksbereik. We streven naar organisch samengestelde regio’s op basis van de vraag, de specifieke behoeften en in overleg met de samenwerkingspartner (voorbeeld uit 2024: nieuwe cultuurregio Midden-Holland). In 2025 starten we een vergelijkbaar traject met een andere Zuid-Hollandse regio en mogelijk ook met een provinciale afdeling van 1 van de culturele brancheverenigingen.
    2 jaar na de lancering is er nog steeds een groep gemeenten die geen gebruikmaakt van onze services rondom het dashboard. In 2025 richten we ons specifiek op deze gemeenten en bereiken we ten minste 5 nieuwe gemeenten.
  • We vinden het belangrijk om datagedreven kennis ook toegankelijk te maken voor verenigingen. Daarom bieden we verenigingen 1-op-1-gesprekken aan over het werken met data, waarbij we ten minste 5 verenigingen bereiken.
  • We delen best practices om anderen te inspireren en te laten zien wat er mogelijk is met de data uit het dashboard.