Samen sterk

Samen sterk

Stap 1: zichtbaar of onzichtbaar?

15 minuten

Bespreek het boek na aan de hand van vragen als: 
Wat zijn de verschillen tussen Erie en Bas? Wat zijn hun overeenkomsten? Herken je je in een van hen of in beiden? Zo ja, kun je iets benoemen? 
Erie heeft geen stoornis maar een specialiteit zoals ze het zelf zegt aan het eind van het boek. Ze noemt zichzelf een ‘autie’. Kun je aan haar uiterlijk zien wat zij heeft? Kennen jullie nog meer voorbeelden van een onzichtbare specialiteit? Sommige kinderen hebben iets bijzonders dat je wel direct ziet. Zoals Bas.  

Kinderen kunnen dus iets zichtbaars of iets onzichtbaars hebben.  Dat kan ook gelden voor verdriet of pijn. Als iemand huilt of een arm in het gips heeft is dat zichtbaar. Maar hoe zit dat met een kind dat gepest wordt, of wiens ouders gaan scheiden, of dat een pijnlijke ziekte heeft?  

Stap 2: samen sterk

15 minuten

  • Introduceer de werkvorm: de leerlingen maken een kwartetspel over bijzonderheden, specialiteiten, uitdagingen op school, etc. Ook tijdelijke pijntjes als een geschaafde knie, een verzwikte enkel, etc. kunnen een kwartetonderwerp zijn. Of iets wat we allemaal belangrijk vinden: vriendschap. Wat maakt iemand een goede vriend(in)? 
  • Schrijf een paar onderwerpen die al genoemd zijn op het digibord en laat de leerlingen verder aanvullen.  
  • Bekijk de suggesties in de bijlage voor meer ideeën.  
  • Bespreek een voorbeeldkwartet. Hoe ziet de indeling van de kwartetkaartjes eruit? Waar schrijf je wat? Waar staat de illustratie, etc.  

Stap 3: ontwerpen en illustreren

30 minuten

Maak tafelgroepjes van 4 leerlingen, deel de materialen uit en verdeel de kwartetonderwerpen per tafelgroep. Laat de leerlingen met zachte stemmen overleggen en de taken verdelen: wie schrijft, wie tekent, wie kleurt, etc. Ze gebruiken het kladpapier voor een eerste opzet van hun ideeën en werken die daarna uit op het stevige A6 papier. 

Illustratietip 1: gebruik symbolen, denk-/tekstwolkjes, emoji’s, etc.  

Illustratietip 2: teken bij een ‘onzichtbare’ specialiteit ‘gewoon’ een kind. De specialiteit is immers niet te zien. 

Stap 4: kwartet!

15 minuten

  • Vraag de tafelgroepjes ook namen te bedenken voor het kwartetspel. Die schrijven ze op een vel kladpapier dat ze bij jou inleveren.  
  • Geef de leerlingen daarna gelegenheid om langs elkaars tafel te lopen om de kwartetsets te bekijken. 
  • Laat een aantal leerlingen iets vertellen over hun onderwerp.   
  • Lees alle naamsuggesties voor en laat de leerlingen stemmen over de beste naam voor het kwartetspel.  
  • Sluit af met complimenten voor de respectvolle wijze waarop de leerlingen dit unieke kwartetspel hebben gemaakt.  
  • Doe alle kwartetsets in het doosje. 
  • Zet het doosje op een zichtbare plek in de klas en moedig de leerlingen aan om het kwartetspel regelmatig te spelen.