De goudvissenschool
Stap 1: goudvissengeluk
40 minuten
- Bespreek het verhaal kort na.
- Vertel: Jullie gaan grote goudvissen maken die gelukkig samenleven. Elke goudvis heeft een eigen karakter, vorm, lengte, etc. Sommige zwemmen naar links, andere naar rechts. Goudvissen kunnen eigenwijs, slim, dapper, verlegen, blij, nieuwsgierig en nog veel meer zijn. Net als wij eigenlijk.
- Open bijlage 1 en bespreek de goudvissen van illustrator Tom Schoonooghe. Vraag de leerlingen de verschillen tussen de goudvissen te benoemen. Vraag hen ook: hoe kun je straks laten zien wat voor type jouw goudvis is? Vul indien nodig aan: denk aan een frons, een grijns, grote verbaasde ogen of misschien een knipoog? Gebruik je fantasie!
- Open bijlage 2 en neem de stappen door. Deel kladblaadjes en potloden uit en geef de leerlingen circa 5 minuten de tijd om een schets te maken van hun goudvis.
- Deel karton, markers en scharen uit. De leerlingen tekenen hun schets met de marker over op karton en knippen de vissenvorm uit. Het is niet erg als ze ‘mistekenen’ want ze gaan straks nog schilderen en plakken. De bruikbare resten karton verzamelen ze in de daarvoor bestemde doos.
- Toon bijlage 3 en neem de stappen door. Deel verf, kwasten, penselen en verfdoekjes uit om de goudvissen te beschilderen.
- Leg de goudvissen ergens in het lokaal te drogen tot het moment van versieren met gouden details.
Stap 2: spelen, schuilen en schitteren
20 minuten
- Vertel en vraag: We hebben in het verhaal gelezen dat een ronde kom niet fijn is voor vissen. Wie weet nog waarom? ‘Onze’ goudvissen hebben het leuk met vriendjes. Wat hebben ze nog meer nodig om gelukkig te zijn? Vul indien nodig aan: stenen, waterplanten, schelpen, schatkistje, etc. om te spelen en te schuilen.
- Open bijlage 4 en bekijk de voorbeelden. Plaats de doos met kartonresten op een centrale plek in de klas. Leerlingen pakken hieruit wat ze nodig hebben om speel- en schuilspullen te tekenen en uit te knippen. Bruikbare kartonresten gaan terug in de doos, snippers kunnen weg.
- Deel vervolgens de aanvullende verfbordjes uit om alles te beschilderen.
- Leg de beschilderde elementen naast de goudvissen te drogen.
- De leerlingen ruimen de schildermaterialen op en maken de tafels schoon.
- Open bijlage 5 en neem de stappen door. Deel de lijmstiften en de restjes goudkleurig (crèpe)papier uit. De leerlingen pakken hun goudvis en versieren deze met schitterende details.
Stap 3: compositie en expositie
15 minuten
- Maak een plek vrij op de grond en leg achter elkaar net zoveel stroken blauw crèpepapier neer als er tafelgroepjes zijn. Laat de leerlingen per tafelgroep hun goudvissen, speel- en schuilspullen hierop neerleggen. Benoem de mogelijkheid om elementen te laten overlappen zodat diepte ontstaat. Bespreek het resultaat met de leerlingen. Zijn ze tevreden met deze compositie of willen ze nog iets veranderen? Moedig hen aan om hun ideeën toe te lichten.
- Open bijlage 6 en bekijk de voorbeelden.
- Maak een definitieve compositie waar iedereen blij mee is. Nu kan alles worden vastgeplakt. Dat gaat het beste door de kartonnen elementen aan de achterkant in te smeren met lijm en die daarna op het crèpepapier te duwen.
- Laat alles liggend drogen (bijvoorbeeld in de pauze) en hang de stroken daarna aaneensluitend op zodat een lange ‘goudvissenrivier’ ontstaat.
- Geef de leerlingen gelegenheid om het klassenkunstwerk te bewonderen. Laat een aantal leerlingen iets vertellen over het kunstwerk (leuk om te filmen) en sluit af met complimentjes.