Zelfverzonnen dieren uit de oertijd
Stap 1: De bonte gaapkat en andere dieren
20 minuten
- Bespreek het boek kort na. Stel vragen als: wat was het grappigste stukje en wat was het spannendste? Tuf is een stoer meisje, maar welke eigenschappen heeft ze nog meer?
- Vraag de leerlingen om op hun kladblaadje minstens 3 dierennamen te schrijven die zij zich herinneren uit het boek. Maak er eventueel een wedstrijd van. Toon bijlage 1 op het digibord voor een overzicht van de dierennamen uit het boek en bespreek kort na.
- Vraag hen nu om zelf een dier te bedenken. Moedig hen aan om uiterlijke kenmerken of karaktereigenschappen van dat dier in de naam te verwerken. Laat een aantal leerlingen vertellen over hun dier.
Stap 2: tekenen en schilderen
30 minuten
- Open bijlage 2 op het digibord om de illustratiestijl van Esther van den Brink te bespreken: ze combineert tekenen met schilderen en gebruikt daarbij allerlei tinten grijs, van heel lichtgrijs tot bijna zwart. Ook laat ze sommige stukjes wit. In haar illustraties zie je nog duidelijk de zwarte tekenlijntjes.
- Open bijlage 3 ter inspiratie voor een zelfbedacht dier en leg uit: deze egel is eerst getekend met een fineliner. Daarna is er dun geschilderd in allerlei grijstinten. Jullie gaan ook een illustratie maken van je zelfbedachte dier.
- Deel de teken- en schildermaterialen uit en laat de leerlingen oefenen met het schilderen van grijstinten op hun kladblaadje. Daarna kunnen ze aan de slag met het verbeelden van hun zelfbedachte dier.
- Open bijlage 4 voor de schildertips: eerst het penseel nat maken en daarmee een beetje zwarte verf pakken. De verf een beetje afvegen door het penseel tegen de zijkant van het bakje te draaien en dan pas schilderen. Door te mengen met water kun je allerlei grijstinten maken.
Stap 3: expositie
10 minuten
Laat de illustraties liggend drogen op de tafels van de leerlingen. Geef de leerlingen gelegenheid om langs de tafel te lopen om elkaars nieuwe diersoorten te bewonderen. Laat een aantal leerlingen iets vertellen over hun dier (leuk om te filmen) en sluit af met complimentjes.
Extra
Deel strookjes papier uit waarop de leerlingen de naam van hun zelfbedachte dier schrijven. Maak een plek vrij op de muur om daar een eregalerij van zelfbedachte dieren te maken met de naambordjes erbij.