DEEL 1
STAP 1: Intro – Wie, wat, hoe?
TIJD: 5 à 10 minuten
Lees en vertel: Yuna gaat met haar vrienden gebakken rijst met van alles en nog wat maken. Daarvoor gaan ze geurige jasmijnrijst kopen. De kinderen gaan langs verschillende winkels en kramen, maar nergens vinden ze jasmijnrijst. Overal waar ze komen kregen ze wél een ander ingrediënt, iets voor in hun rijst.
Laat zien en bespreek: Welke ingrediënten kreeg Yuna? Laat de laatste pagina in het boek zien (schutblad). Dit kun je doen om je leerlingen te helpen bij het herinneren van de ingrediënten (ras el hanout, ei en gebakken uitjes). Maar ook om nog meer ingrediënten te ontdekken die niet in het verhaal worden benoemd: Welke ingrediënten zitten er nog meer in het rijstgerecht? (doperwten, broccoli en lente-ui). Wie eet er wel eens rijst? Wat voor eten – denk bijvoorbeeld aan groente, fruit of noten – vinden jullie lekker door de rijst? Onthoud deze ingrediënten want die heb je straks nodig.
Vertel: Wij gaan onze favoriete ingrediënten voor in gebakken rijst maken. En net als Yuna en haar vrienden krijgen wij van winkels uit de buurt van Yuna – de souk, de kaas- en notenkraam en de toko – nog wat extra verrassingsingrediënten. Deze ingrediënten gaan we maken van klei. Zo maken we samen onze rijst met van alles en nog wat!!! Rijst met onze lievelingsingrediënten en met wat verrassingsingrediënten.