Materialen en voorbereiding

Materialen en voorbereiding

les voor groep 7-8

TIJD: 75 minuten
RUIMTE: klaslokaal
MATERIAAL:

  • boek Het Ministerie van Oplossingen en het veel te volle huis  
  • post-its – 1 per leerling
  • fineliner – 1 per leerling
  • stevig karton A4 of A3-formaat – 1 per leerling
  • 1 doosje en 5 kleine objecten (zie bijlage 1 voor voorbeelden van objecten)
  • museuminformatiekaarten – 1 print per leerling (bijlage 2)
  • vloeibare lijm
  • wat extra tape en draad voor het geval leerlingen iets hebben wat toch handiger is hiermee te bevestigingen.
  • minimaal 1 lijmpistool (met standaard en placemat) voor lastig te lijmen onderdelen

Omschrijving les
Wat een enorm huis met bijzondere spullen. Hoe komt een huis zo vol?!, vraagt het Ministerie van Oplossingen zich af. Hoe zou de klas eruit zien als alle leerlingen het lokaal zouden vullen met hun eigen verzameling vergeten spullen? Zou er nog iets van waarde tussen zitten? Een verborgen schat óf een vergeten uitvinding? Dit gaan de leerlingen onderzoeken.

Deze les sluit aan bij

  • kerndoelen Kunstzinnige oriëntatie.
  • kerndoelen Oriëntatie op jezelf en de wereld.

Voorbereiding

  • Lees van tevoren het boek Het Ministerie van Oplossingen en het veel te volle huis aan de klas voor. Je kunt dit verspreid over een paar dagen doen, bijvoorbeeld wanneer de leerlingen hun pauzehap eten.
  • Zet ongeveer 2 weken van tevoren het verzoek naar ouders uit of de kinderen het volgende willen meenemen naar school:
    • 1 oud doosje
    • kleine objecten zoals schroefjes, moertjes, dopjes, haakjes, lampjes, sleutels, knopen, labels et cetera. Dingen waarvan de leerlingen thuis niet meer weten waar het bij hoort, of die inmiddels niet meer bruikbaar zijn. 1 doosje en 5 kleine dingen zijn genoeg. Voeg eventueel ter inspiratie de foto uit bijlage 1 aan je bericht toe.
  • Leg de materialen, voorafgaand aan de les, klaar in het lokaal.

Tip

Als je een week voor aanvang van de Kinderboekenweek begint met lezen en iedere dag 3 hoofdstukken leest, rond je het verhaal aan het eind van de Kinderboekenweek af. Eerder starten met het lezen van het boek is ook handig, gelijktijdig met het verzoek materiaal mee te nemen naar school. De leerlingen onthouden dit zelf makkelijker wanneer zij de opdracht aan het verhaal kunnen koppelen.